| Dette er nok et tilsvar til administrasjonen i Skien.
- Artikkelen kom på trykk i som leserinnlegg i TA 05.03-05. I debatten om matavfallskverner er skeptikernes kanskje sterkeste
                  argument, at de vil føre til økt forurensning
                  fordi renseanleggene ikke er bygd for den slags belastning,
                  og at dårlige og til dels underdimensjonerte avløp
                  vil føre til økte utslipp. Dette gjenspeiles
                  også i Skiens første forsøk på å utrede
                  saken, de bestilte en rapport som utelukkende ser på hva
                  det vil koste å oppgradere renseanleggene med et biologisk
                  rensetrinn, og konkluderte med at kverner vil koste 55
                  millioner kroner !  De utelot totalt å se på hvilke besparelser løsningen
                  kunne medføre. Og de spurte ikke engang innbyggerne
                  om de kunne tenkt seg å betale 100 kr mer i avløpsgebyr
                  for å kunne bruke kvernen med god samvittighet.
 Dette er ikke en utredning, det er administrasjonens forsøk
                    på å stagge en utvikling de selv ikke har bestemt,
                    og de bruker innbyggernes penger til å framskaffe seg ”bevisene” på at
                    det er de som har rett (som vanlig?).
 Hvorfor MÅ vi ha et biologisk rensetrinn? Er det noen som har spurt seg om det virkelig er nødvendig å oppgradere
                  renseanleggene? Vel, jeg har det! Og trøst deg med det;
                  - du trenger ingen doktorgrad for å lese videre. La oss
                  begynne med å se nærmere på betydningen av
                  den minste av utslippsøkningene ved innføring
                  av kverner, nemlig overløp. Overløp er et fenomen som oppstår i forbindelse
                  med store nedbørsmengder eller rask snøsmelting.
                  Da klarer ikke avløpsledningene å ta unna alt
                  vannet og noe av det, renner over til nærmeste bekk eller
                  sjø. Ved bruk av kverner vil denne forurensningen kunne øke
                  noe, men i hovedsak når overløpet skjer i samme
                  tidsrom som folk flest bruker kvernen. Altså vil de fleste
                  overløpstilfellene ikke forurense mer enn vanlig.
 Det er egentlig uheldig å kalle matavfall for forurensning,
                    da det i hovedsak består av det samme som det vi finner
                    i løvverk eller gress, - begge delene lar vi bare
                    ligge der uten at noen tenker ”forurensning!”.
                    Vi komposterer ikke forurensning, gjør vi vel?
 Men tilbake til overløp; innholdet av organisk materiale
                  i avløpsvannet kan være et problem for sårbare
                  resipienter (små bekker og dammer) da nedbrytningsprosessen
                  vil kunne bruke opp mesteparten av oksygenet i vannet og i
                  verste fall drepe fisk og andre organismer. Det vil vi selvsagt
                  ikke ha noe av. Men det er bare det at overløp nesten
                  alltid skjer samtidig med at det regner mye eller at snøsmeltingen
                  er veldig kraftig, begge deler tilfører resipienten
                  rikelig med oksygen, - mange ganger mer enn det som trengs
                  for å bryte ned bidraget fra avløpet. Ulempen
                  er derfor minimal, og det bekreftes bl.a. av hvor lavt prioritert
                  mange av disse utslippene egentlig er, når det kommer
                  til å bevilge de pengene som trengs for å utbedre
                  forholdene. Men det er likevel viktig å få utbedret
                  disse forholdene, spesielt av smittevernshensyn.  Så var det renseanlegget Da Skien i sin tid bestemte seg for å bygge renseanlegg,
                  ble valget et kjemisk renseanlegg uten et biologisk rensetrinn.
                  Hvorfor? Fordi man allerede den gang visste at utslippet av
                  organisk materiale hadde mindre betydning for miljøet
                  i fjorden. Hadde Skien ikke hatt noen renseanlegg ville de
                  naturlige bidragene likevel vært betydelig større.
                  Men på tross av det ser administrasjonen ingen problemer
                  med å bruke 55 millioner kroner på et tiltak som
                  kanskje ikke har mer miljøeffekt enn keiserens nye klær.
 En langt mer konstruktiv måte å tilnærme
                    seg denne problemstillingen på er, å igangsette
                    en langtidsundersøkelse av miljøet i fjorden
                    og skjærgården. Dette kunne vært et prosjekt
                    for Høyskolen i Telemark, HiT, som har høy
                    kompetanse på miljørettede fag og der undersøkelsen
                    kunne inngått som en del av den øvrige undervisningen.
                    Det kunne også vært en idé at de lagde
                    et miljøregnskap på den totale effekten av innføringen
                    av en kvernbasert utsorteringsløsning.
 Vi har ingen tid å miste Jeg har laget et enkelt regnskap over hva Skien vil spare
                  på å innføre kverner, den korte versjonen
                  er 280 millioner over en 20 års periode (55 millioner
                  mer dersom vi slipper å bygge ut renseanleggene). Men
                  legger vi til merkostnadene som en optisk sorteringsløsning
                  vil medføre (200-300 kr pr husstand) snakker vi om ytterligere
                  110 – 160 millioner. Altså vil en kvernløsning
                  være 390 – 450 millioner kroner billigere enn en
                  optisk sortering. Og dette er bare et meget forsiktig anslag. Hver dag vi utsetter innføringen av en kvernløsning
                  taper Skiens innbyggere 40 000 kr. Innfører vi optisk
                  sortering vil dette tapet kunne øke til 60 000 kr pr.
                  dag! Forslag til løsning Behold dagens løsning inntil kverner er innført
                  i hele kommunen. For å gjennomføre dette på en
                  forsvarlig måte må kommunen styre innføringen,
                  slik at man for eksempel kan prioritere innføringen
                  i områder med god kloakkering i påvente av at nødvendige
                  oppgraderinger ferdigstilles i andre. Det betyr også at
                  henting av matavfall kan opphøre områdevis, det
                  gir størst besparelsespotensial. Og skulle det bli nødvendig
                  med oppgraderinger på renseanleggene vil kommunen kunne
                  justere innføringsraten deretter og unngå utslippsøkninger. Den beste måten å sørge for at kommunen
                  virkelig kan styre denne prosessen er gjennom å tilby
                  abonnentene i de utvalgte områdene (eller etter søknad),
                  et monteringstilskudd og rabatt på renovasjonen (bare
                  dersom du bor i det utvalgte området). Et eksempel; Man
                  gir et monteringstilskudd på 2000 kr, denne finansieres
                  ved å øke avløps- eller renovasjonsgebyret
                  med 400 kr i 5 år, og man gir en rabatt på renovasjonen
                  på 600 kr pr år. For abonnenten vil det oppleves
                  som en gavepakke på 2000 kr pluss en rabatt på 200
                  kr pr år for å slippe matavfallet. Og etter 5 år øker
                  rabatten til 600 kr! En slik strategi gjør det lite sannsynlig at veldig
                  mange i områder med dårlig kloakkering vil velge å installere
                  kvern. Altså trenger ikke kommunen å innføre
                  noe forbud mot kverner eller på andre måter forsøke å begrense
                  bruken av kverner. Tilskuddet og rabatten er det eneste reguleringsverktøyet
                  kommunen trenger.  En slik ordning koster ikke kommunen noe, innbyggerne er vinnerne,
                  problemet med avfall er vesentlig redusert og miljømessig
                  er vi alle vinnere. Gaute Adler NilsenMiljørådgiver
 les også;  - Sparer 280 millioner !
  Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |