| Mange kommuner vurderer å kjøpe matavfallskverner til husholdningene
                      som del av sin avfallshåndteringsstrategi slik Bardu kommune
                      gjorde for noen år siden. Men er det så lurt egentlig?
 Det er i hovedsak tre fordeler med en slik ordning; den første
                  er at kommunen kan oppnå en betydelig kvantumsrabatt,
                  den andre er at kommunen kan stille spesielt strenge krav til
                  kvalitet, holdbarhet, garantier og service på produktet
                  enn om kverner av alle prisklasser og kvalitet ble solgt ”over
                  disk”. Den tredje er at husholdningene vil kunne få kvernen ”gratis” (i
                  realiteten vil den betales over renovasjons- eller avløpsgebyret). Dersom kommunen foretar det ”riktige” valget (en
                  kvern av god kvalitet og gunstig pris), er det utvilsomt et
                  meget godt initiativ fra kommunens side, men det er noen skjær
                  i sjøen. Hva om valget faller på feil kvern? Sannsynligvis
                  vil ikke dette oppdages før mange år etterpå,
                  da kan både leverandøren og produsenten være
                  avviklet. Et annet moment er at selv om kvernene er billige i første
                  omgang, kan nye kverner for de som etter hvert må skifte
                  kvern eller bygger nytt, bli dyrere fordi kommunen har uforvarende
                  skapt noe som likner et monopol eller gitt en urimelig stor
                  markedsandel til én aktør, noe som skader konkurransen.
                  Da vil det være forbrukerne som blir taperne. I et slikt
                  perspektiv kan man stille spørsmålstegn ved om
                  forbrukerrådet eller for den saks skyld konkurransetilsynet,
                  ville godta at kommunen gjorde et slikt innkjøp. Riktignok er det ikke uvanlig at kommunen gjør store
                  innkjøp på vegne av innbyggerne, innkjøp
                  av søppeldunker kan være et eksempel, men søppeldunker
                  er ikke en vare som normalt er å finne i jernvareforretningene
                  eller andre utsalgssteder, dessuten bør de være
                  mest mulig like både av praktiske grunner og av prinsipielle
                  grunner (alle betaler lik renovasjon). Et annet eksempel er
                  vannmålere, der kommunen påbyr bruken av vannmålere
                  er det ikke uvanlig at de anskaffer et stort antall målere,
                  men da med hensikt å leie målerne til husstandene.
                  De som foretrekker å kjøpe sin egen eller finner
                  et bedre tilbud enn kommunens, kan fritt montere disse. Men
                  vannmålere er heller ikke en vanlig handelsvare som det
                  finnes mange typer og kvaliteter av (for eksempel; fra enkle
                  men støyete målere til lydløse digitale
                  målere i rustfritt stål). Matavfallskverner derimot,
                  finnes i mange varianter, fra billige men støyete og
                  svake til luksusmodeller som er nesten helt stille men som
                  koster deretter. Bør det ikke være med kverner
                  som det er med biler, kjøleskap, komfyrer og alle andre
                  varer, at det er kunden som bestemmer hva som er et rimelig
                  kjøp? Ut ifra sine egne kvalitetskrav og lommebok?  Hva er så alternativet?
 Jeg mener man på lang vei vil klare å oppnå de
                  samme fordelene man ser for seg ved et større kommunalt
                  innkjøp ved i stedet å tilby følgende: 
                  Tilskudd til kjøp og montering av kvern (1000 – 1500
                    kr). Mange kommuner gir tilskudd til de som vil satse på hjemmekompostering,
                    det kan være et bestemt beløp, gratis eller kraftig
                    subsidiert varmkomposteringsbinge, gratis strø og gratis
                    kurs. Tilskuddet finansieres over renovasjonsavgiften eller
                    avløpsgebyret, ved valgt av riktig nedbetalingstid trenger
                  ikke økningen å bli større en 200 kr pr. år.
Kommunen
                    tilbyr lik rabatt for bruk av kvern som ved hjemmekompostering
                  (bør være minst 500 kr eller bortimot 50 % av
                  renovasjonsavgiften).
Kommunen kjøper inn et mindre parti med kvalitetskverner
                    (nok til å dekke behovet til ca 20 % av husholdningene)
                    som de tilbyr husstandene til innkjøpspris. Skulle lagret
                    gå tom kan kommunen selvsagt kjøpe inn et nytt
                    parti. Ved å tilby kvalitetskverner til en kraftig redusert
                    pris vil kommunen sette en uoffisiell standard for hva konkurrerende
                    leverandører må leve opp til for å kunne
                    vinne markedsandeler. Forbrukere som vektlegger god pris framfor
                    kvalitet vil kunne kjøpe billige kverner fra andre leverandører.
                    Tilsvarende vil forbrukere som vektlegger kvalitet framfor
                    pris kunne kjøpe en annen kvern enn det kommunen tilbyr. For å imøtekomme ønsket om å kunne
                  tilby en ”gratis” kvern, - viktig av hensyn til
                  husstander med svak økonomi, kan kommunen tilby en rimelig
                  avdragsordning på det beløpet som ikke dekkes
                  av tilskuddet. Ordningen vil kun gjelde for de husstander som
                  velger ”kommunekverna”, og kan være utformet
                  slik at avdragene er lik eller lavere enn renovasjonsrabatten.
                  Med andre ord husstanden vil kunne få en kvern vederlagsfritt
                  mot at besparelsene på renovasjonen dekker avdragene.
                  Se nedenfor for eksempler. Fordelene med en slik løsning er for det første
                  at man unngår å skape et monopol som leverandøren
                  eller produsenten senere kan dra urimelig stor fordel av, -
                  på bekostning av innbyggerne. Kommunen reduserer også sin
                  risiko/ansvar skulle det senere vise seg at kvernvalget var
                  feil eller monteringen var spesielt dårlig utført,
                  og leverandør eller produsent har avviklet sin virksomhet.
                  Med flere aktive leverandører på det nyåpnede
                  kvernmarkedet, - som kommunen etablerer ved å følge
                  forslaget ovenfor, vil man også kunne forvente gode kvern-
                  og monteringstilbud, til fordel for innbyggerne, og en raskere
                  implementering av løsningen. De som er fingernem, -
                  eller kjenner noen som er det, vil kunne spare penger ved å montere
                  kvernen selv.  Eneste betingelse for å kunne motta tilskuddet, renovasjons-rabatten
                  og eventuelt også nyttiggjøre seg av avdragsordningen,
                  er at husstanden er tilknyttet en godkjent avløpsordning.
                  Slik kan kommunen også regulere innføringen av
                  kverner.  Sett fra innbyggernes side:  Ikke alle innbyggere reagerer positivt på at kommunen ”trer
                  ned over hodet på dem”, nye løsninger eller
                  kostnader. Slik er det også med kverner, selv i Bardu,
                  der alle får tilbud om gratis kvern fra kommunen, er
                  det ikke alle som har takket ja til tilbudet (på en annen
                  side produserer de nesten ikke noe matavfall, det dreier seg
                  i hovedsak om eldre personer).
 Dersom kommunen valgte å følge alternativet beskrevet
                  ovenfor og for eksempel tilbød 1 500 kr i innkjøps-
                  og monteringstilskudd, og 
                  1 000 kr i rabatt på renovasjonen
                  og en kvalitetskvern til bare 2 500 kr mot veiledende 5 000
                  kr ville regnestykket for
                  abonnenten sett slik ut (alle tall er fiktive og kun ment som
                  illustrasjon): Kunden; - Jeg takker ja til kommunens kverntilbud og monterer
                  selv; Jeg betaler bare 1 000 kr av egen lomme for en kvern som egentlig
                  koster 5 000 kr (5 000 kr veil. - 2 500 kr ”kommunerabatt” – 1
                  500 kr kverntilskudd). Jeg monterer kvernen selv, ingen kostnader
                  (vasken min har riktig dimensjon på ventilåpningen
                  og jeg trenger ikke kjøpe nye rørdeler). Det
                  vil si at jeg sparer 4 000 kr! Neste år får jeg
                  utlegget mitt tilbake da jeg får 1 000 kr i rabatt på renovasjonsavgiften.
                  Etter det sparer jeg 1 000 kr hvert år! - Takk til kommunen!
                  ( Hadde jeg ikke hatt råd til å legge ut 1 000
                  kr, kunne jeg isteden benyttet meg av kommunens avdragsordning
                  og fått kvernen vederlagsfritt! – Bra! ) Kunden; - Jeg takker ja til kommunens kverntilbud
                  og leier montør; Jeg betaler bare 1 000 kr av egen lomme for en kvern som egentlig
                  koster 5 000 kr ( 5 000 kr veil. - 2 500 kr ”kommunerabatt” – 1
                  500 kr kverntilskudd), i tillegg betaler jeg 1 000 kr for monteringen
                  (monteringen er omfattende, nytt hull må stanses ut og
                  det gamle rør-opplegget må skiftes ut). Det vil
                  si at jeg sparer 4 000 kr og i løpet av 2 år vil
                  jeg ha tjent tilbake utlegget. Etter det sparer jeg 1 000 kr hvert år! - Takk til kommunen! ( Hadde jeg ikke
                  hatt råd til å legge ut 2 000 kr, kunne jeg isteden
                  benyttet meg av kommunens avdragsordning og fått kvernen
                  vederlagsfritt! – Bra! )
 Kunden; - Jeg kjøper ”billigkverna” fra
                  en annen leverandør for 1 500 kr og monterer selv;  Jeg har ingen utlegg (vasken min har riktig dimensjon på ventilåpningen
                  og jeg trenger ikke kjøpe nye rørdeler). Neste år
                  og alle årene etter det sparer jeg 1 000 kr! - Takk til
                  kommunen! Kunden; - Jeg kjøper ”billigkverna” fra
                  en annen leverandør for 2 500 kr inklusiv montering;  Jeg betaler bare 1 000 kr av egen lomme. Neste år får
                  jeg utlegget mitt tilbake da jeg får 1 000 kr i rabatt
                  på renovasjonsavgiften. Etter det sparer jeg 1 000 kr
                  hvert år! - Takk til kommunen! Konklusjon  Som det går fram av eksemplene ovenfor er abonnenten
                  vinner uansett hvilket alternativ han/hun velger. Det viktigste
                  er at abonnenten selv får velge hvilket alternativ som
                  passer best i forhold til egne krav og økonomi. Av alle ulike innføringsstrategier vi har vurdert,
                  - og det er mange, er det denne vi finner mest hensiktsmessig
                både for kommunen og forbrukerne. Et godt alternativ til forbud
                  
                Innføringsstrategien
beskrevet ovenfor kan også brukes til å regulere innføringen av kvernen i kommuner
som finner det nødvendig, eller
som vurderer å oppheve gjeldende forbud. Les også Forbud
                eller påbud? for mer rellevant info. Liste over kommuner som forbyr matavfallskverner (kommer
                    snart)  Kjenner du en kommune som forbyr matavfallskverner? Jeg vil
                  lage en liste over kommuner som forbyr løsningen, jeg håper
                  den blir kort og at de fleste av dem snart kan strykes av listen.
                  Send meg en mail dersom du vil hjelpe meg;  
                                 
                                
  Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |