| Mange kommuner hevder at de har et forbud mot bruk av
              matavfallskverner.Andre vurderer å innføre et slikt
              forbud, mens andre igjen hadde helst sett at de kunne innført
              et påbud. Uansett, hva kan de og hva kan de ikke gjøre?
 Kan kommunene forby bruken av kverner? SFT
                      hevder at kommunene kan innføre forbud mot bruken
                av matavfallskverner. Det vises til forurensningsloven § 30.  Dette bestrider jeg ! Det kan synes hensiktsmessig å forby løsningen
                  dersom det på generelt grunnlag kunne hevdes
                  at løsningen medførte store økonomiske
                  eller miljømessige ulemper. Problemet er at det er meget
                  godt dokumentert at løsningen normalt ikke medfører
                  ulemper. Altså er første betingelse for å i
                  det hele tatt vurdere et så drastisk tiltak som et forbud,
                  ikke tilfredsstilt, ingen kan hevde at kverner normalt innebærer
                  en vesentlig fare, - skade eller ulempe for brukerne eller
                  samfunnet/miljøet. I de tilfellene
                  kvernen kunne medført
                  ulemper, så er det ikke brukerens  feil, men manglende
                  vedlikehold/oppgradering av ledningsnett og/eller renseanlegg,
                  - en tjeneste som brukeren
                  har betalt for (avløpsgebyr) men i verste fall ikke
                  fått.  Det er derfor urimelig
                    at  abonnentene  skal straffes når det er åpenbart
                    at det er kommunen som har misligholdt sine forpliktelser.
                    Et eventuelt
                  forbudsvedtak er i realiten ikke bare en falitterklæring,
                  men enda verre, en uvilje til å igangsette utbedringsarbeidet,
                  - et forbud har vanligvis en varig karakter. Dessuten, kan det virkelig være slik at ingen av husstandene
                  i kommunen er tilknyttet et avløpsnett som tåler
                  innslaget av oppmalt matavfall? Et forbud vil ramme alle husstandene. Kvernene kan BARE male opp matavfall, ikke plast eller andre
                  gjenstander. Derfor er det feil når det stadig hevdes
                  at kverner vil kunne føre til økt forurensning
                  av slammet (et av argumentene for et forbud). Slammengden øker marginalt, og ligger normalt 
                  godt innenfor de naturlige årlige
                  variasjonene i produsert mengde slam. Du kan lese mer om dette
                  ved å klikke her (åpner
                  i nytt vindu). Hva betyr
                  dette for avløpskostnadene? (åpner
                  i nytt vindu) Et forbud krever en flertallsbeslutning  Kommunen
                  eier avløpsanlegget. Egentlig  betyr det at
                  det er innbyggerne  i felleskap som eier det, ikke administrasjonen
                  som man altfor ofte kan få inntrykk av. Forbudsønsket
                  bygger dessuten på den
                  erkjennelse  at et flertall kommer til å montere 
                  kverner dersom de får lov,
                  ergo finnes det i utgangspunkt ikke et flertallsgrunnlag for å vedta
                  et slikt forbud.
 Hvem kan være tjent av et forbud? Kommuner (administrasjon og politikere) som ikke oppfyller
                  sitt forvaltningsansvar, - i dette tilfelle forsømmer
                  vedlikehold og oppgradering av
                  avløpssystemet,
                  er de eneste som har noe å vinne ved å forby kvernen.
                  Taperne er befolkningen fordi de vil
                  måtte
                  fortsette å betale dyrt for en uhygienisk og dårlig
                kildesorteringsløsning. Hvis taperne fikk lov til å bestemme
                ville de aldri valgt å forbli tapere. Derfor er ikke 
                et forbud bare udemokratisk, det er uetisk. Les også Når
                      er avfall avfall? (PDF fil, 100kb)
 og Matavfallskverner - rettslige forhold
 
 og Hva er galt med å påpeke
                      at kverner kan forbys?
 kopi av epost sendt til SFT 15.01.04
 
 
 Kan kommunene påby bruken av kverner? Vi
                  mener bestemt at kommunene
                KAN PÅBY installasjon av matavfallskverner dersom de ønsker
                det.  Ifølge
                  Plan- og bygningsloven kan kommunene påby
bestemte                  installasjoner dersom man kan begrunne det utfra ønsket
                  om å oppnå hygieniske og miljømessige fordeler.
 Dersom kommunene
                  innførte
                  et  påbud om matavfallskverner i alle husstander ville
                  renovasjonskostnadene kunne halveres, minst, mens avløpskostnadene
                  ville i de fleste tilfeller kun øke
                  marginalt. Dette står i sterk kontrast til
                  hva Norsk Vann- og Avløpsverkforening (NORVAR)
                  og SFT mener, de hevder det ikke finnes hjemmel i Norsk lov
                  for dette.  Kommunene benytter seg av denne loven for å påby
                  bl.a. installasjon av vannmålere og tilknytting til kommunalt
                  avløp. Begrunnelsene er basert på vern av ressurser,
                  miljø og hygiene, - de samme som ville vært brukt
                  ved en eventuell innføring av en kvernbasert utsorteringsløsning
                  for matavfallet. Utdrag fra Plan- og bygningsloven § 2. Formål 
 Planlegging etter loven skal legge til rette for samordning
                    av statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet og gi grunnlag
                    for vedtak om bruk og vern av ressurser, utbygging, samt å sikre
                    estetiske hensyn.
 
 Gjennom planlegging og ved særskilte krav til det enkelte
                  byggetiltak skal loven legge til rette for at arealbruk og
                  bebyggelse blir til størst mulig gavn for den enkelte
                  og samfunnet.
 
 Ved planlegging etter loven her skal det spesielt legges til
                rette for å sikre barn gode oppvekstvilkår.
 Endret ved lover 21 april 1989 nr. 17, 5 mai 1995 nr. 20 (se
                  dens III - i kraft 1 juli 1997).
 § 75. Privet - WC
 1. For hver familieleilighet skal det være eget vannklosett
                  eller privet. Kommunen kan også ellers påby at
                  bygning skal forsynes med privet og fastsetter i tilfelle privetenes
                  antall.
 
 2. Hvor det er tilfredsstillende vannforsyning og avløp,
                  kan kommunestyre, etter at kommunen har uttalt seg, gi påbud
                  for bestemte strøk om installering av vannklosett. Når
                  det vil være fordelaktig, hygienisk og forurensningsmessig,
                  kan påbud om annen bestemt type klosett gis for bestemte
                  strøk. På samme vilkår kan kommunen påby
                  installering av vannklosett eller annen bestemt type klosett
                  for bestemte eiendommer.
 
 Endret ved lov 11 juni 1993 nr. 85.
 Kilde: http://www.lovdata.no
 
 Du kan også laste ned en PDF versjon av det du leste i avsnittet
                  ovenfor Kommunene
                  kan påby bruken av kverner (PDF
                  fil, 453kb)
  Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |