| Kan kommunen med hjemmel i kommunens reglement for sanitæranlegg
                  § 3.7 forby bruken av matavfallskverner?
Som det går
                  fram av dette skrivet, mener vi at svaret er nei og at det
                  ikke finnes
                  noen holdbare argumenter for å innføre et slikt
                  forbud.
 Et forbud mot bruken av kverner kan bare forsvares dersom hele
                  kommunens avløpssystem er alvorlig underdimensjonert
                  og at kommunen har problemer med å overholde utslippskravene.
 
 I tillegg må en slik situasjon være av permanent
                  karakter og gjelde for alle husstander i kommunen. Vi kan ikke
                  se at noen kommune i Norge oppfyller dette kravet, eller at
                  om situasjonen skulle oppstå, selv i mindre deler av
                  kommunen, at kommunen ikke vil foreta seg noe for å utbedre
                  forholdene.
 
 Dessuten er det tvilsomt om begrensninger i sanitæravløp
                  fra husstandene kan innføres av bl.a. hygieniske årsaker.
 
 En eventuell grunn til å forby bruken av kverner måtte
                  i så fall være at de utgjorde en alvorlig trussel
                  for normaldriften av avløpssystemet. Dette er også bakgrunnen
                  for at Kommunenes Sentralforbund i sitt ”Normalreglement
                  for sanitæranlegg. Administrative bestemmelser”,
                  kapittel 3.7 som har til hensikt å hindre at farlige
                  væsker eller stoffer tilføres avløpsanlegg,
                  har med;
 ”                  Oppmaling av avfallsprodukter for transport
                  i avløpssystemet tillates ikke.”
 Avfallsprodukter
                  er et vidt begrep og det er ikke vanskelig å se at flere
                  avfallstyper absolutt ikke bør tilføres avløpet,
                  men matavfall fra privathusholdninger er en avfallstype som
                  er helt ufarlig for avløpet både når det
                  gjelder sammensetting og mengde. Altså har kommunen ingen
                  hjemmel i sanitærreglementet for å forby bruken
                  av matavfallskverner i privathusholdningene. Et offentlig
                  avløpsnett er innbyggernes felles eiendom. Det er abonnentene
                  som betaler avløpsgebyret og det er de som bestemmer
                  hva avløpsnettet skal brukes til. Dersom de finner det
                  hensiktsmessig å investere i en kvern og i en eventuell
                  opprusting av avløpet, så må de få lov
                  til det. Dersom installasjon av en matavfallskvern i noen få av
                  kommunens privathusholdninger skulle ha en avgjørende
                  betydning for om renseanlegget fungerte som det skal, burde
                  kommunen være konsekvent og også innføre
                  en midlertidig byggestopp, sette en grense for antall personer
                  i hver husholdning og truffet tiltak for å stanse enhver økning
                  av innbyggertallet. Da slike tiltak neppe er aktuelle i noen
                  kommuner, - og at en slik situasjon egentlig avdekker et meget
                  mangelfullt avløpssystem, vil et forbud mot bruken av
                  matavfallskverner ikke kunne forsvares med å vise til
                  tekniske begrensninger. En slik situasjon ville også påkalle
                  oppmerksomhet fra forurensningsmyndighetene, som trolig ville
                  pålagt kommunen å utbedre avløpsforholdene. Dersom kommunen ser det som sannsynlig at et flertall av husholdningene
                  vil skaffe seg en kvern i løpet av de nærmeste årene
                  dersom et forbud ikke foreligger, da er det jo avklart at et
                  flertall ønsker denne løsningen, - og at et forbud
                  mot kverner ikke kan fattes med et flertallsvedtak.  Kommunens oppgave i denne sammenhengen kan ikke være å avgjøre
                  om produktet skal forbys eller ikke, men å tilrettelegge
                  best mulig for at anvendelsen av kvernene ikke forårsaker
                  driftsmessige problemer på avløpssystemet og at
                  rensekravene imøtekommes.
 Gaute Adler Nilsen
 Miljørådgiver
 KVÆRNA G.A.Nilsen
   Les også; Bør kommunen kjøpe
                      kverner? En
                  innføringsstrategi og  reguleringstiltak som gjør det unødvendig
                  å forby kvernen.   |