| Miljøverndepartementent har vedtatt en ny avløpsforskrift
                som gjelder fra 01.01.06, der står det (§ 15A):
 ”Kommunen kan i forskrift forby påslipp av oppmalt
                  matavfall til offentlig avløpsnett fra virksomhet og
                  husholdning. Slike påslipp er forbudt fra 1. januar 2007
                  såfremt ikke kommunen i forskrift gjør unntak
                  fra forbudet.” Hvilke konsekvenser
                      vil dette få? - om noen i det hele tatt?  At
                  kommunene kan forby påslipp av oppmalt matavfall betyr
                  ikke at det vil være forbudt å selge kverner, eller
                  kjøpe dem for
                  den saks skyld. Det betyr bare at enten du har en kvern eller
                  ikke så kan kommunen forby deg å kaste matavfallet
                  i kommunens avløpsnett.
 Selve produktet, kvernen, er fortsatt like lovlig som hvilket
                  som helst annet redskap som kan brukes til å male opp matavfall.  Spørsmålet blir derfor om forbudet overhodet vil ha noen effekt,
                  dersom hensikten var å begrense tilførselen av matavfall til
                  avløpet. Hvilken fordel kan kommunen ha av å forby bruken av kverner? Dersom man innser at det vil være bort imot umulig å håndheve
                  et slikt forbud, hvorfor skal man da innføre det?  Ville det ikke være langt mer konstruktivt å heller
                  tillate kverner og gi rabatt på renovasjonen, slik at
                man i det minste hadde oversikt over utbredelsen? Dette ville
                  også gitt kommunen bedre mulighet til å dokumentere hvorvidt
                  påslippet var av et slikt omfang at det medførte ulemper. Hvordan
                  kan det være en fordel å ikke vite hvor mange som bruker kverner? Fritt marked eller regulert innføring, hva
                er problemet? Det finnes i hovedsak bare to mulige scenarier, den første
                  der kvernene selges fritt uten noen form for restriksjoner
                  (vanlig i de fleste land), eller en regulert innføring
                  der kommunen styrer innføringen med hensyn til lokale
                  forhold. Ingen restriksjoner eller regulering I USA er det ingen restriksjoner på salg av kverner(noen
                  steder er de påbudt), likevel brukes kverner i bare litt
                  over 50 % av husholdningene, dette tilsvarer en innføringsrate
                  på under 1 % i året. I Storbritannia bruker omtrent
                  5 % av husholdningene kvern, enda produktet har vært
                  markedsført siden 2. verdenskrig. Dette tilsvarer en
                  innføringsrate på under 0,1 % (under 1 promille)!
                  I Norge har vi en rekke kommuner som har likestilt kverner
                  med hjemme-kompostering i en årrekke og innvilget den
                  samme rabatten (for eksempel Hitra og Frøya 15 %). Også der
                  er innføringsraten godt under 1 % i året. Altså kan ingen seriøst hevde at kverner utgjør
                  en fare for avløpet eller miljøet, med mindre
                  man mangler troen på kommunens vilje og evne til å rette
                  opp eventuelle mangler før omfanget blir for stort. Kommunestyrt / regulert innføring Dersom innføringen styres av kommunen kan man prioritere
                  områder med god kloakkering, - i påvente av at
                  nødvendige oppgraderinger ferdigstilles i andre. Dette
                  innebærer at henting av matavfall samtidig kan opphøre
                  områdevis, - det gir størst besparelsespotensial.
                  Og skulle det bli nødvendig med oppgraderinger på renseanleggene,
                  vil kommunen kunne justere innføringsraten deretter,
                  og unngå utslippsøkninger. "Redskapen" til å styre denne prosessen, er å tilby
                  abonnentene i de utvalgte områdene (eller etter søknad),
                  et monteringstilskudd og rabatt på renovasjonen (bare
                  dersom du bor i det utvalgte området). Et eksempel;  Kommunen gir et monteringstilskudd på 2000 kr, - som
                  finansieres ved å øke avløps- eller renovasjonsgebyret
                  med 400 kr i 5 år, og innvilger en rabatt på renovasjonen
                  på 600 kr pr år. For abonnenten vil det oppleves
                  som en gavepakke på 2000 kr, pluss en rabatt på 200
                  kr pr år for å slippe matavfallet. Og etter 5 år øker
                  rabatten til 600 kr! En slik strategi gjør det lite sannsynlig at veldig
                  mange i områder med dårlig kloakkering vil velge å installere
                  kvern. Altså trenger ikke kommunen å innføre
                  noe forbud mot kverner, eller på andre måter, forsøke å begrense
                  bruken av dem. Tilskuddet og rabatten er det eneste reguleringsverktøyet
                  kommunen trenger. En slik ordning koster ikke kommunen noe, innbyggerne er vinnerne,
                  problemet med avfall er vesentlig redusert og miljømessig
                  er vi alle vinnere. Konklusjonen er altså klar(selv uten å gå inn
                  i den faglige debatten), enten man tillater fritt salg av kverner,
                  eller styrer innføringen, kan ikke noen hevde at kvernene
                  vil utgjøre en vesentlig fare for avløpsnett
                  eller renseanlegg. Altså finnes det ikke grunnlag for å forby
                  bruken av kverner. Skulle avløpsforholdene likevel være så dårlige
                  at selv ikke bruken av noen få kverner bør forekomme,
                  da er det ikke kvernene som bør forbys, men heller at
                  kommunen kan ha et så dårlig avløpssystem. Kan kommunen likevel forby matavfallskverner? Selv om vi kun tar utgangspunkt i argumentasjonen ovenfor,
                  og uten å ta hensyn til de "faglige" momentene
                  som kan være vanskeligere å vurdere betydningen
                  av, er det åpenbart at kommunen vanskelig kan sannsynliggjøre
                  at et forbud er nødvendig for å ivareta drifts-
                  og miljømessige hensyn på en tilfresstillende
                  måte. Skulle kommunen likevel velge å forby bruken av kverner,
                  vil dette neppe kunne oppfattes som noe annet enn et forsøk
                  på å skjerme eksisterende avfallsordninger(eller
                  planlagte). Altså kan dette bli en sak for Konkurransetilsynet.
                  Men det verste er at brukerne (velgerne) ikke blir tatt hensyn
                  til. Alle vil ha det rent, lettvint og billig. Jeg vil hevde at det verste som kan skje med innføring
                  av kverner er at vi omsider får den standard på avløpet
                  vi skulle hatt hele tiden. Hvem kan være imot det? Litt om den faglige debatten Mesteparten av den faglige debatten tar utgangspunkt i et
                  umulig scenario, nemlig at kverner innføres over en
                  svært kort periode, nærmest ”over natta” og
                  at intet gjøres med avløpsforholdene, verken
                  før eller etter at kvernene installeres. At det er nærmest
                  umulig å installere så mange kverner i løpet
                  et så kort tidsrom kan vi kanskje vektlegge mindre, men
                  at kommunen og ansvarlige myndigheter plutselig vil glemme å bry
                  seg om miljøet bør virkelig være en umulighet,
                  spesielt når vi ser hvor skeptisk de har vært til
                  løsningen fram til nå. Hvorfor vil de fraråde
                  en utvikling kommunene ikke bør ha noen problemer med å gjennomføre
                  på en forsvarlig måte? Om renseanlegg I Norge har vi i hovedsak kjemiske renseanlegg, denne type
                  rensing er valgt fordi forurensningsmyndighetene innser at
                  utslippet av næringssalter (spesielt fosfor) har en mye
                  større betydning for miljøet i våre nære
                  kystfarvann, enn utslippet av organisk stoff. Med innføring
                  av kverner vil utslippet av næringssalter ikke øke,
                  derimot vil utslippet av organisk stoff kunne øke noe,
                  men dette har normalt ingen skadelige virkninger. Beviset ligger
                  i valget av renseteknologi.  Hadde utslippet av organisk stoff vært et problem ville
                  man valgt å bygge biologiske renseanlegg, disse har ingen
                  problem med å håndtere bidraget fra kvernene, utslippene øker
                  ikke, heller ikke rensekostnadene. Noe mer slam vil produseres
                  men dette har en marginal effekt på de totale rensekostnadene. Dessverre ser det ikke ut til at alle fagfolkene har forstått
                  dette, enkelte argumenterer fortsatt for forbud, de hevder
                  vi har feil type renseteknologi, utslippene vil øke
                  og at avløpsnettet er for dårlig. Hvor mange år
                  trenger de for å gi oss det avløpsnettet vi skulle
                  hatt? Når vil de innse at ved å hilse kvernene
                  velkommen vil de frigjøre midler (som i dag ender som
                  renovasjonsavgift) til å få fart i utbedringen
                  av våre avløpsnett? Med vennlig hilsenGaute Adler Nilsen Cand. Scient. i organisk kjemi
 & 
                Miljørådgiver ved
 KVÆRNA G.A.Nilsen
 
   
   Kanskje kan vi avklare spørsmålet om kommunen har hjemmel for
                å forby bruken av matavfallskverner ved å endre litt på beskrivelsen
                  av hva en matavfallskvern  egentlig er? Hva er egentlig en matavfallskvern?  Matavfallskvernen
                  kan kanskje best beskrives som en suppemaskin, - den maler
                  opp og lager en kald suppe av matrestene og tømmer
                  det direkte i avløpet. Den monteres under kjøkkenvasken
                  og bruker vaskens sluk som åpning for matrestene. Vasken
                  får dermed en utvidet funksjon, den kan brukes som vanlig og
                  den kan brukes til å kvitte seg med matavfallet.
 Er det
                  lov å bruke den?  Det er lov å tømme supper
                  i vasken, og det vil alltid være lov. Kvernen kan betraktes
                  som en suppemaskin, bl.a. derfor mener vi at det vil være
                  urimelig å forby
                  den.Hva mener du? Delta på vårt diskusjonsforum. Les også Forbud
                eller påbud? for mer rellevant info.
  Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |