| I Danmark har man nylig gitt opp flere kildesorteringsprosjekter
                fordi miljømyndighetene har innsett at kildesortering
                av matavfall for produksjon av kompost, eller biogass ikke er
                mer miljøvennlig enn forbrenning sammen med restavfallet.
                Når man i et lite og flatt land som Danmark ikke finner
                det hensiktsmessig å bygge slike anlegg, hvordan kan noen
                tro at man vil lykkes bedre i å få til en samfunnsøkonomisk
                og bærekraftig biogassproduksjon i Trøndelag?
 Nå er ikke jeg tilhenger av forbrenning heller, og iallfall
                  ikke av de avfallsfraksjonene som lar seg materialgjenvinne
                  for en rimelig penge (papir og plast). Når forbrenning
                  foretrekkes er det i hovedsak fordi det er en billigere løsning
                  enn kildesortering med materialgjenvinning. Men det finnes
                  en løsning som er enda billigere, og det er kildesortering
                  med matavfallskverner. Kvernen maler opp matavfallet og skyller
                  det ut i avløpet, ledningsnettet og renseanlegget får
                  en ny oppgave nemlig transport og ”kompostering” av
                matavfallet.   Gratis transport og kompostering!
 Tro det eller ei, de fleste avløpene har ikke problemer
                  med å takle matavfallet. Slammengden øker marginalt
                  og renseanleggene kan utnytte næringsstoffene i matavfallet
                  til å øke rensegraden, redusere kjemikaliebruken
                  og produsere et mer verdifullt slamprodukt. Resultatet er at
                  avløpskostnadene sjeldent øker, men gitt de riktige
                  betingelsene kan de reduseres eller rensegraden økes.
                  Løsningen sørger for at alt matavfall blir tatt
                  vare på, da feilsortering er så godt som eliminert.
                Og ikke noe matavfall havner i forbrenningsovnen. Når papiret og plasten ikke lenger er utsatt for sølet
                  fra matavfallet, blir gjenvinning mer lønnsomt. Dessuten
                  vil brennbart avfall som ikke egner seg for materialgjenvinning,
                  bli langt mer lagringsstabilt, slik at man vil kunne lagre
                  det og kun brenne det med energigjenvinning om vinteren, når
                  det er behov for varmen. Alternativt vil det kunne omsettes
                som bioenergi til industrielle prosesser slik som ved sementproduksjon. En annen bonus er at rene avfallsfraksjoner vil gjøre
                  det mer attraktivt for folk å bringe sitt kildesorterte
                  avfall til egnede returpunkter, spesielt dersom man kan oppnå større
                rabatter for egeninnsatsen.  Hvor billig kan det bli? Det kommer helt an på ambisjonsnivået,
                  men en halvering av dagens renovasjonsavgift bør være
                et realistisk anslag for de fleste kommuner. Hva med slammet? Slam bør i størst mulig grad benyttes lokalt,
                  ikke bare for å redusere transportkostnadene men også sikre
                  en god kvalitet. Når alle vet at slammet skal anvendes
                  lokalt, vil alle føle et større ansvar for å påse
                  at slammet ikke forurenses av tungmetaller eller organiske
                  miljøgifter, da det ville ramme dem selv og sitt eget
                  nærmiljø. Send det bort til en kommune langt borte
                  og dette engasjementet vil dø ut. Det blir som å bestille
                en miljøskandale, det eneste man ikke vet er leveringstidspunktet.  Behandling og anvendelse nær kilden sikrer også lokal
                  kompetanse og verdiskapning. Slammet kan for eksempel brukes
                  som gjødsel i produksjon av energivekster. En slik anvendelse
                  har langt større bioenergipotensial enn bruk av slammet
                  til produksjon av biogass. Dessuten skaper det også langt
                  flere arbeidsplasser. Jeg er overbevist om at å eksportere
                  arbeidsplasser og ressurser til store sentrale anlegg umulig
                kan være kommunenes intensjon.  Man kan også bruke slammet til å løse et
                  helt annet problem, nemlig tilgroing av skog langs veiene.
                  Hvorfor ryddes ikke skogen? Det koster for mye selvsagt. Så mye
                  at man har vent seg til de stadige elg- og småviltpåkjørslene
                  med påfølgende skader, tragedier og samfunnskostnader.
                  Slammet kan løse dette problemet ved at områdene
                  langs veiene ryddes for skog, og forvandles til dyrkningsarealer
                  for energivekster som raps (av raps kan man lage biodiesel,
                  et CO2-nøytralt alternativ). Norske bønder har
                  allerede kompetanse og landbruksmaskiner for å kunne
                  utføre denne jobben på en utmerket måte.
                  Og siden det vil være forholdsvis kort vei mellom slambehandlingsanlegget
                  og dyrkningsarealene vil man ikke trenge å investere
                  i kostbart slamavvanningsutstyr. En slik ordning vil kunne
                  holde områdene langs veien ryddet, spare oss for mange
                  ulykker, skape trygge arbeidsplasser og være bortimot
                  helt selvfinansierende, spesielt når vi medregner hva
                  samfunnet sparer på færre tragiske ulykker og hver
                  enkelt av oss i form av lavere bilforsikringer. Det er dette
                  som er bærekraftig utvikling. Biogassanlegg kan vi vente
                  med til alle har fått sin kvern og hver kommune har revurdert
                  sitt behov for å eksportere slammet sitt. Er det ikke
                  på tide at vi anvender den velkjente Norske fjellvettregelen; ”det
                er aldri for sent til å snu”?
 Gaute Adler Nilsen PS: Denne artikkelen kom på trykk i Verdalingen
                  den 15. juli                  og i Trønderavisa
                  den 17. juli. Hva
                mener du? Delta på vårt diskusjonsforum.
 Les også Forbud
                eller påbud? for mer rellevant info.                   Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |