| Søppel
                    i Rør uten problemer – gode
              erfaringer i Austbygdi i Telemark. Noen anmerkninger til artikkelen;
 La meg innlede med å gi en stor honnør til teknisk
                  etat og politikerne i Tinn kommune som med stort mot trosset
                  den generelle negative innstillingen til kverner som hersker
                  i fagmiljøet og gav klarsignal til prøveprosjektet.
                  Det oppsiktsvekkende resultatet viser med all tydelighet at
                  de påståtte ulempene som kverner ville medføre
                  norske avløpsanlegg er i det minste betydelig overdrevet.
                  Dersom disse fagfolkene ikke kan forklare resultatene av
                  dette forsøket, hvorfor skal vi høre
                  på dem når de hevder at kvernene er en uting? At
                  de bør forbys?  Resultatene viser nok engang at det er på høy
                  tid med en aldri så liten oppjustering av kunnskapene. Hvordan
                  kan slammengden reduseres med 60 % til tross for at det tilføres
                  mer organisk materiale?  De som vet svaret har ingen problemer
                  med å anbefale
                  løsningen ( vi vet svaret ! ), mens de som ikke vet,
                  vil lett avvise resultatene og peke på at målingene
                  må være feil, at ukjente faktorer må ha bidratt
                  til resultatene, de tviholder på sin skepsis istedenfor å forsøke å forstå hva
                  som egentlig skjer. Ingen, ikke engang dem selv, må tro
                  at de mangler grunnleggende kunnskap. Resultatet er altfor
                  ofte at de avviser løsningen, - en løsning som
                  kan gi en stor samfunnsøkonomisk gevinst og bidra til
                  en mer brukervennlig og vellykket kildesorteringsordning.
 Anmerkninger til artikkelen”Totalt økte utslippet av organisk stoff med
                  35 %,..” – Dette stemmer bra med hva vi visste
                  fra før. Generelt kan man forvente at mengden organisk
                  stoff i avløpsvannet fra husholdningene vil øke
                  med ca. 100 % og at omtrent en tredje del av dette forekommer
                  i oppløst form. Ved forholdsvis kort oppholdstid i avløpet
                  og i renseanlegget (typisk for kjemiske renseanlegg) vil bare
                  en mindre del av dette rekke å brytes ned før
                  det slippes ut i resipienten. Dette kan synes uheldig, men
                  det er i hovedsak tre faktorer som gjør at miljøpåvirkningen
                  blir minimal;  
                  Her dreier det seg om et kjemisk renseanlegg, slike anlegg
                    velges i utgangspunkt bare når resipienten har tilstrekkelig
                    god selvrensningsevne med hensyn til organisk stoff. Derfor
                    vil økningen det her er snakk om, 35 %, kun ha en
                    miljømessig
                    marginal (ikke målbar) effekt på resipienten.
Utslippet
                    av organisk stoff fra matavfallskvernene består
                    av oppløste karbohydrater (sukkerstoffer), disse brytes
                    raskt ned til CO2 og vann, CO2’en bidrar til raskere
                    algevekst og med det, opptak av oppløste næringssalter
                    (fosfor og nitrogen). Når algene dør synker
                    de til bunns og drar næringssaltene med seg, resultatet
                    er et renere vassdrag.
En annen effekt av utslippet er at
                    karbohydratene bidrar til bakterievekst og med det til opptak
                    av fosfor og nitrogen,
                    også disse bakteriene vil felle til bunnen og dra næringssaltene
                    med seg. Derfor er det helt riktig som Jørund Ofte, fra Tveiten
                  AS, påpeker at kun i marginale tilfeller vil det være
                  nødvendig å innføre et biologisk rensetrinn
                  i eksisterende kjemiske renseanlegg. Mest sannsynlig 
                  ville slike anlegg stå i ”fare” for å måtte
                  oppgraderes uansett om kverner innføres eller ikke.
                  Derfor kan man heller ikke tilskrive eventuelle kostnadsøkninger
                  til kvernene, - et argument som ofte brukes mot løsningen. ”Eksisterende avfallsordninger med langsiktige kontrakter
                  for henting og deponering av matavfall for kompostering, er
                  en begrensende faktor.” - ??? Dette er jeg ikke enig
                  i. Langsiktige kontrakter og godt innarbeidene kildesorteringsløsninger
                  er ikke noe hinder for innføring av kverner, det er
                  snarere en forutsetting for en vellykket innføring.
                  En kommune som har en veletablert kildesorteringsordning for
                  matavfall, har den fordelen at den kan ta seg bedre tid til å innføre
                  kverner enn en kommune med hastverk.  Med unntak av mindre kommuner vil det nødvendigvis
                  ta noen år å innføre kverner, altså må kommunen
                  ha et alternativ for de husstander som ennå ikke har
                  kverner. Dessuten vil eksisterende komposteringsløsninger
                  ikke bli overflødige så lenge det fortsatt finnes
                  hage- og parkavfall (over 90 % av den ferdige komposten består
                  av nettopp hage- og parkavfall.). Slammet fra renseanleggene
                  kan også komposteres sammen med dette avfallet, og med
                  langt mindre luktulemper enn når matavfall komposteres.
                  Komposten holder dessuten en meget høy kvalitet. God
                  tid og en godt planlagt innføringsstrategi er garantien
                  for at kverner ikke vil overbelaste renseanlegget eller skape
                  uforutsette ulemper. ”Og ikke minst er tilstanden på avløpssystemet
                  avgjørende.” –                  Av utsagnet kan man få inntrykk
                  av at kommunen MÅ ha et usedvanlig godt avløpssystem
                  før de kan tillate bruk av kverner, jeg tror ikke det
                  var det Ofte mente. Det er selvsagt en fordel om kommunen har
                  et ”plettfritt” avløpssystem, men det er
                  på ingen måte en forutsetting for at kverner skal
                  kunne taes i bruk. Det som derimot er en forutsetting, er at
                  kommunen har styringen over innføringen, slik at kverner
                  kun innføres i de områder kommunen selv vurderer
                  som gode nok til at ekstrabelastningen fra kvernene ikke vil
                  utgjøre noen teknisk eller miljømessig ulempe.
                  Og at driftserfaringene fra renseanlegget bekrefter at innføringsraten
                  ligger innenfor forsvarlige rammer. Med andre ord, innføringen
                  av kverner må koordineres med utbedringsplanene kommunen
                  har vedtatt. Altså har ingen kommune som tar innbyggerne
                  og miljøet på alvor grunn til å forby bruken
                  av kverner.
 Men hvordan skal kommunen regulere bruken av kverner uten å innføre
                  forbud? Vi foreslår 3 tiltak: 
                  Tilskudd til anskaffelse og montering av kvern. Alle
                      som er tilknyttet en godkjent avløpsordning (etter
                      kommunens vurdering) vil være berettiget et kommunalt
                      kverntilskudd, størrelsen bestemmes av kommunen
                      (vi anbefaler ca. 1500 kr) og dekkes via en økning
                      av avløpsgebyret
                      eller renovasjonsavgiften (f.eks. 300 kr i 5 år).
                      Siden alle etter hvert vil være berettiget dette
                      tilskuddet vil ordningen være rettferdig og selvfinansierende.
Alle
                      tilknyttet en godkjent avløpsordning vil være
                      berettiget en redusert renovasjonsavgift tilsvarende ordningen
                      for hjemmekompostering (opp mot 50% er ikke uvanlig).
De
                      som monterer kvern utenfor godkjente avløpsområder,
                      må betale et ekstra avløpsgebyr (f.eks. 500
                      kr/år).
                      Beløpet refunderes dersom ingen skader, ulemper
                      eller merkostnader registreres innen kommunen får
                      utbedret avløpsforholdene og godkjent området
                      for kvernbruk. Vi mener disse tre tiltak vil være tilstrekkelig for
                  at kommunen skal kunne regulere bruken av kverner på en
                  effektiv måte fram til avløpsforholdene holder
                  den stand den var ment å ha for alle av kommunens innbyggere. Forbud gagner kun sløve kommuner og rammer uskyldige
                  innbyggere som må slite for en dyr, uhygienisk
                  og uhensiktsmessig kildesorteringsordning.
 ”
                    Uklarheter i regelverket skaper usikkerhet om kostnadene
                    ved innføring av matavfallskverner.” – Jeg
                    kan ikke se at regelverket har noe med kostnadene ved innføring
                    av kverner. At regelverket er uklar får være
                    en sak for byråkratene, når det gjelder kostnadene
                    ved innføring av kverner, mener vi at det er galt å inkludere
                    anskaffelses og monteringskostnadene, gitt at det finnes
                    så mange
                    kverntyper på markedet og at monteringen ofte kan gjøres
                    av ufaglærte (mange kan montere den selv). Strengt
                    tatt trenger man ikke engang en kvern for å kunne putte
                    matavfall i avløpet. Følgende artikkel tar
                    opp denne problemstillingen; Kvernen
                    - for bekvemmelighets skyld
 
                  
                    | Vi
                          merner det er feil at kvern-
                          og monteringskostnadene skal inkluderes i beregninger
                          som sammenlikner kvern mot andre løsninger.
                          Det blir som å inkludere kostnadene til anskaffelse
                          av høytrykkspyler når man skal beregne
                          hva det koster å vaske en bil. Høytrykkspyleren
                          gjør jobben enklere (akkurat
                          som kvernen som gjør det enklere å overføre
                          matavfallet til avløpet), men er ikke nødvendig.
                          Dessuten hvilket merke og priskategori skulle man tatt
                          utgangspunkt i? Hvem sitt privilegie er det å bestemme
                          hva slags merke alle sammen må takke ja til? |  Jeg merket meg at ikke alle syntes kvernvalget var den beste,
                  - de klaget i alle fall på støy. Dette er en av
                  problemstillingene jeg tar opp i artikkelen ”Bør
                  kommunen kjøpe kverner?”, der jeg
                  forklarer hvorfor kommunen ikke bør gå til innkjøp
                  av kverner på vegne av innbyggerne (det kan av enkelte,
                  - spesielt de som er misfornøyd, betraktes som overformynderi,
                  og sløsing
                  med folks penger.). Dessuten er det ikke sikkert at forbrukerrådet
                   eller konkurransetilsynet finner slike tiltak helt uproblematiske. Hva kan vi lære av Tinn-prosjektet som vi ikke visste
                  fra før? Egentlig ingenting. At tilførselen fra kvernene ikke
                  skaper problemer for kjemiske renseanlegg er godt dokumentert
                  fra mange andre anlegg og kanskje best i Surahammar kommune
                  i Sverige. Dessverre er erfaringene fra Surahammer hittil blitt
                  oversett av den norske fagekspertisen (kanskje fordi de ikke
                  kan forklare
                  hva som egentlig skjer, eller kanskje fordi det koster dem
                  for mye å innrømme at de tok feil). Faren er nå at
                  erfaringene fra Tinn også vil bli oversett. Man trenger ikke være en kjemiker for å lese en
                  kjemibok, der vil en finne forklaringen for hvorfor kjemikalieforbruket
                  ikke påvirkes av matavfallet. Men når man er så sikker
                  på at det gjør det, hvorfor åpne en bok?
                  Tilsvarende trenger man ikke være mikrobiolog eller biokjemiker
                  for å lære om bakterier, metabolisme og enzymer,
                  den som leter vil finne svaret mellom permene til en lang rekke
                  pensumbøker. Vi trenger bare å anvende grunnleggende
                  naturfagskunnskap for å forstå hvorfor slammengden
                  ble redusert. Hvorfor gikk slammengden ned?  Følgende er en meget forenklet forklaring på hvorfor
                  slammengden ikke øker så mye som man kunne forvente
                  ved å ganske enkelt legge  matavfallsmengden til slammengden: Problemet
                    med å anvende enkel matematikk til denne problemstillingen
                  er at man overser effekten av biologiske prosesser. Slammet
                  består av delvis nedbrutt organisk materiale, gitt tilstrekkelig
                  tid vil alt brytes ned til CO2 og vann. Renseanlegget fanger
                  opp slam, og blant annet vil oppholdstiden i slamlagret bestemme
                  hvor mye slam renseanlegget produserer. Dess lengre oppholdstid
                  dess mindre slam vil anlegget produsere. Når slamlagret
                  i tillegg er luftet (som ved Austbygdi) vil dette kunne sammenliknes
                  med en våtkomposteringsprosess, dess lengre oppholdstid,
                  dess mindre ”kompost” blir det igjen.  Så tilsetter man oppmalt matavfall og slammengden går
                  ned, hvorfor?  La oss først forutsette at alt matavfall
                  ender opp i slamlagret. Matavfall er ufordøyd slam,
                  det består i hovedsak av lett nedbrytbart organisk stoff,
                  når dette matavfallet forekommer som finoppmalte partikler
                  utspedd i en slammasse bestående av sultne bakterier,
                  kan man med rimelighet forvente at mesteparten vil bli spist
                  opp i løpet av forholdsvis kort tid (innen ett døgn).                   Men noe blir igjen, ikke alt matavfall brytes ned like raskt,
                  så hvorfor går slammengden ned? La oss først
                  se nærmere på hva den forventede økningen
                  burde ha vært. Dersom vi forutsetter at 10-15% av den
                  maten vi handler ender opp i kverna og at nedbrytningen i slamlagret
                  tilsvarer nedbrytningen i vårt tarmsystem, burde slammengden
                  også øke med 10-15%.  Ledningsnettet;  På innersiden av avløpsrørene
                  finnes et slimlag, denne kan fange opp matpartikler og bryte
                  dem ned på stedet. Betydningen av denne effekten kan
                  være betydelig, det er dokumentert at avløpsnettet
                  kan bryte ned over 50 % av mengden organisk stoff som tilføres,
                  innen det når renseanlegget.  Økt bakterieaktivitet:   Bakteriene
                  i avløpsnettet
                  og i slamlagret er vanligvis forholdsvis ”sløve”,
                  dette skyldes en naturlig beskyttelsesmekaniske som trer i
                  kraft når næringstilgangen reduseres til et nivå som
                  ikke lenger er gunstig for å opprettholde bakterieveksten,
                  de går inn i en slags dvaletilstand. Under denne dvaletilstanden
                  stopper produksjonen av enzymer nesten helt opp og stoffomsettingen
                  inne i bakterien reduseres til et minimum. På denne måten
                  kan de overleve (i mange år) til næringstilgangen engang øker
                  igjen.
 Ved tilførsel av oppmalt matavfall, ”våkner” bakteriene
                  til liv igjen, de begynner å skille ut enzymer som bryter
                  ned store organiske molekyler til mindre molekyler som kan
                  trenge igjennom celleveggen og forsyne bakterien med næring.
                  Resultatet er at matavfallet omdannes til CO2 og vann, men
                  ikke bare det, enzymene skiller ikke mellom matavfall og slam,
                  og når de er ferdig med å bryte ned matavfallet
                  går de til angrep på slammet (egentlig skjer disse
                  prosessene samtidig). Derfor reduseres også slammengden.  Man kan godt si at næringsstoffene i matavfallet stimulerer
                  bakteriene til å framskynde nedbrytningen og omdanningen
                  av slammet til et stabilt og attraktivt kompostprodukt. Konklusjon:  Under gunstige forhold kan slammengden reduseres
                  til tross for at man tilsetter mer stoff i form av oppmalt
                  matavfall. Dette er nøyaktig hva mange septiktankbrukere
                  har opplevd gjennom mer enn 60 år. Dette er ikke noe
                  nytt, det er kanskje bare lite forstått.  Utredingens tid er forbi Så, var prøveprosjektet i Tinn nødvendig?
                  Nei, vi har allerede den kunnskapen vi trenger. Utfordringen
                  ligger i planlegningen og gjennomføringen av kverninnføringsprosjektene,
                  i å ta tilstrekkelig hensyn til lokale begrensninger
                  og muligheter. Dette er en oppgave for kommunene, min jobb
                  er å bidra til å gjøre denne oppgaven litt
                  lettere for de av dem som er modig nok til å ta utfordringen.  Om noe, så var prøveprosjektet i Tinn verdifull
                  fordi det demonstrerer nok engang at erfaringene fra en kommune
                  ikke automatisk lar seg overføre til en annen. Renseanlegget
                  er forskjellig, belastningen er forskjellig, avløpsnettet
                  er forskjellig, klima er forskjellig, osv.
 Dersom en kommune
                  bestemmer seg for å innføre kverner vil disse
                  rapportene ha en svært begrenset verdi, for utfordringen
                  for kommunen er uansett den samme; å tilrettelegge avløpssystemet
                  best mulig for å takle ”nykommeren”; at innføringsraten
                  koordineres med en gradvis endring av renovasjonstjenesten;
                  at eventuelle problemer som måtte oppstå underveis
                  løses på en hensiktsmessig måte; og at utslippskravene
                  overholdes. De som krever nye prøveprosjekter har rett og slett ikke forstått
                  problemstillingen, de sløser med folks penger og tid.  Gaute Adler Nilsen  Meld
                deg på vårt nyhetsbrev! - Klikk her!
    |